Wednesday, August 8, 2012

Tangga ke berapa ?

Saat aku gagahkan kaki melangkah,
satu-satu anak tangga aku pijak,
dalam longlai, dalam lambat.

langkah penuh dengusan.
anak tangga jadi mangsa,
pasti sakit dilanyak lama.

terhenti,
sudah dua puluh anak tangga,
rasa lama, panjang.

kadang-kadang,
terpaksa aku patah balik,
dan ada masa.
aku langkah dengan cermat dan cepat.
tapi tak selalu.

berhenti lama di tangga dua puluh,
banyak gagal aku,
walau aku mula langkah dari tangga sembilan belas,
dengan sinar, dengan ada kekuatan.
tapi longlai nampaknya bila tiba disitu.

nekad aku,
mahu berjaya naik ke atas,
supaya dapat aku tinggalkan tangga dua puluh ini,
dengan semahunya-mahunya,
supaya tangga atas aku lebih jaya, lebih gembira.

4 comments:

shafiqabdshukor said...

terus berusaha...jangan mengalah..

NuruljannahAyub said...

InsyaAllah, i will try my best, thnks for the concern~~ ;)

M.Farid Lee said...

nice blog! :)

NuruljannahAyub said...

tq ahleng :)