Wednesday, July 25, 2012

Berjalan Tanpa ADAM

Aku Hawa, aku wanita negara metropolitan *sangat ! hidup sudah 20 tahun, Alhamdulillah, panjang umur, tapi aku masih sering diterjah Nas Ahmad dengan soalan kenapa masih berjalan, melangkah sendiri tanpa Adam? eh eh. siapa Adam? setakat ini aku harung, redah lari sana sini hulur hilir jalani hidup penuh gelora, kemarau, tsunami, salji, macam-macam. banyak benda juga telah aku tempuh, tempoh 20 tahun bukan tempoh yang singkat.

Stranger dan kenalan tanya, Adam mana? Oh, aku tak jumpa dia lagi, mana aku tahu. Ha itu jawapan.

Empunya tulang rusuk Hawa entah mana, Hawa pun tak tahu, itu rahsia Allah kan? Tanda Tanya paling besar adalah SIAPA ADAM? entah pernah Hawa jumpa, atau bakal Hawa jumpa, entah mana rupa, dari mana asal. penat fikir.

Bagi Hawa, usia 20 tahun tak perlu terkejar mencari Adam, jika datangnya pada usia ini, haruslah redha, terima, tapi so far, masih tidak berbayang, maka Allah ada masa lebih sesuai.

Bukan Hawa tak cari Adam, Hawa doa selalu pada Allah semoga Allah dekatkan hati Hawa dan Adam, dan semoga Adam Hawa tak terlepas pandang hadir masing-masing.

Tapi, sekarang, Hawa-Hawa dan Adam-Adam ada yang seakan belangkas sana sini, yang tidak Halal diusung sana sini, itu bukan cinta, itu nafsu.

Hawa mungkin tidak sebaik mana, tapi Hawa yakin janji Allah, Allah cipta kita macam kasut, SEPASANG. Hawa juga mahu klimaks indah saat tahu siapa Adam.

So, jangan sampai dikalahkan nafsu.

#kepada Adam :peace ;)

14 comments:

KA ( Klik Aje! ) said...

Salam Ramadhan eratkan silaturahim sudi tak awak follow blog saya yang stress nie ? http://aminstress.blogspot.com/

jannah.ayub said...

terima kasih sudi singgah :_ i'll hit ur blog !

Zaiti Shaari said...

jan, bg inspirasi lah entri ni. kalo nnt aku update nk tersama, maap. mntk kebenaran awal awal nk curi inspirasi. hee

jannah.ayub said...

zety ~ haha.jgn nk tersame sgt la... haha ! silalah.silalh.buat ikt suke.. ;)

AJIB said...

#kepada Hawa :peace juga hehe..

jannah.ayub said...

ajib : eh, eh. haha :D

haz said...

wah.. suke entry nie~ situasi kita samelah. eceh. haha apa yg awak tls tu semuanye btol n haz stuju sgt2! hee ^^

jannah.ayub said...

heee. tq haz.. *tunggu Adam ;)

zaxx said...

:) tersenyum tatkla membaca entry ini.. benar..Janji Allah itu pasti.. cuma masa yang belum sampai untuk jodoh itu..:) salam ramadahn..:)

jannah.ayub said...

zaxx : teruskan senyum. sedekah byk2 hee :) Salam ramadhan jgk !

Miss Fifi said...

insyaAllah,Adam akan sampai pd wktunya.. :)

jannah.ayub said...

Amin, insyaAllah ;)

Fiza Suhaimi said...

kalau sampai masa, Allah swt akan ketemukan Adam kepada Hawa.. mungkin Adam tengah mempersiapkan diri dia untuk menjadi yang terbaik.. :)

NuruljannahAyub said...

Fiza : InsyaAllah, mudah-mudahan :)